tisdag 22 juli 2014

Rodas korning


Roda har gjort ett bra MT i Örnsköldsvik. Hon fick 369p med x'en på rätta ställena. Hon är ingen hård hund utan förarmjuk men modig, orädd och nyfiken. Hon har snabb övergående rädslor, bra handlingsförmåga i samtliga situationer och bra koncentration.
En mycket trevlig hund sa testledaren. Hon tyckte att vi hade fint samarbete. Vid skramlet tittade Roda snabbt på mig och frågade "ska du eller jag ta det" sen sprang hon fram och undersökte vad som lät.
Hon blev inte speciellt rädd för något förrän vi kom till gubben på släden. Då satte hon sig med ryggen mot släden, precis som hennes mamma Sparven gjorde på sitt MT.
 "Om jag inte tittar på gubben så finns den inte" När den bara var nån meter bort ställde hon sig vid min sida och skällde. Hon lät riktigt arg. Då jag gick fram och satte mig framför den följde hon direkt med mig och luktade på gubben. Hon lade snabbt av sig rädslan efteråt.
Skotten reagerade hon inte alls på och kampade som en toka.
De har lagt till ett moment där de kollar om hunden har några imponer- eller hot- beteenden mot människor. Roda hade så klart inget sånt utan är vänligheten själv. Hon fick 5 där (inga hot/imponer-beteenden)

slädgubben

skott 5 (bästa)