lördag 14 april 2012

En fantastisk, naturlig mor

Sparven är en fantastisk mor, hon lär mig hela tiden hur man ska uppfostra valpar.
Massa kli och smek, det hjälper mot det mesta. När de är vilda och biter så naggar hon dem med framtänderna i nacken och runt halsen så blir de lugna och avspända.
När de söker kontakt så tar hon alltid emot dem, ger dem tid och slickar eller kliar dem.
Om någon får ett tokryck och springer iväg och morrar så springer hon efter och håller fast den medan hon nagg-kliar den på ryggen och nacken tills den lugnar ner sig.
Alltid vänligt och aldrig hårdhänt.
Om jag pratar lite hårt med nån valp för att den biter mig så tittar Sparven förmanande på mig.
- Uppför dig ordentligt bland mina barn !
Hon lär dem också att gå undan eller sluta med det de håller på med då hon morrar.
Vi har mycket att lära oss av hundarna, speciellt vänligheten och tålamodet de uppfostrar sina valpar med.