söndag 23 maj 2010

Inka 1:a pris i LKL 1

Spinnrockens stammoder SEVCH Next Generation Daizy Blue tog ett 1:a pris i lydnadsklass I och kom på 2:a plats av 7 tävlande i klassen. De fick efteranmäla på plats. Toppen Moa ! Inka blev så glad i domaren så hon skällde och viftade på svansen på tandvisningen och fick en 0:a där ??? Mycket störningar under läggandet, nån i publiken skriker ligg till sin schäfer som var på väg ut på plan. Inka klarade det fint ändå.


Jag och Sparven startade i lydnadsklass III, men hon var okoncentrerad på fria följet och vi hade dålig kontakt så det drog ner resultatet på alla moment. Kontakt & fria följet brukar hon vara super på men vi har glömt bort att träna det då vi haft fullt upp med alla nya svåra moment.
På sittande i grupp lade hon sig ner då det var 10 sekunder kvar så där 0:a de vi, annars fick vi poäng på allt fast de inte var så höga då jag hade dålig styrsel på henne i början på momenten. Hon hade ingen lust att sätta sig helt enkelt.
Nåja jag tog det som en träningstävling, det var bra att få reda på var vi står och vad vi behöver träna mer på. Jag är i stort sett nöjd med det mesta så här i början av tävlingssäsongen utom fria följet. Det finns en del att slipa på i alla moment. De nya momenten som jag varit mest orolig för; sättande under gång, sändande med läggande o inkallning, apport med hopp, metallapporten, vittringen och fjärren gick hyfsat bra. Så jag ser vad jag har lagt ner energi på i vår träning. På inkallning med ställande och läggande blev hon lite osäker och lade sig en stund efter ställandet men annars fint. Vi fick ihop 212,5p och vann klassen eftersom vi var ensam startande i 3.an. För att få ett 1:a pris hade vi behövt 10:or på sittande i grupp, fria följet och inkallning med ställlande och läggande och det är inga omöjligheter ;)


Spinnrockens MyAmi "Jazza" blev bästa tik med Hp och Thunderkullens pappa Boom BIR i Sundsvall. Inget cert utdelades av domaren Birgitta Svartstad. Jazza fick jättefin kritik men hade för ljusa ögon ??? Aussies får ha bärnstensfärgade ögon vet de som kan rasen.