torsdag 4 mars 2010

Tack

Tack för alla grattis och lyckönskningar, det värmer.
För de som inte sett så har jag uppdaterat valpsidan med namn och bilder på Queenkullen.

Jag är så glad och nöjd med den här kullen, de är jämnstora och alla är fina i kroppen. En röd tik har jag länge velat ha men trodde inte att jag skulle få det i den här kullen. Härligt att Sparven är rödbärare ! Det var 50 % chans att hon var det och 50% att Eros var det eftersom en av deras föräldrar är rödbärare. Sen är det 25% chans att få en röd valp efter de två anlagsbärarna. Den totala sannolikheten att få en röd valp i min kull var 6,25% ...inte så stor alltså. 1 av 16 valpar !
Här är uträkningen för den som är intresserad. Tack min duktiga son Markus som hjälpt mig med uppställningen.

Många har frågat om valpningen gick bra så jag tar en kort redogörelse.
På måndagkväll började Sparven flåsa och bli orolig. Jag tempade henne ett par gånger på kvällen och den sjönk sakta till 37,2. På natten sov hon lugnt förutom att gå ut och bajsa två gånger.
Morgonen efter hade hon fortfarande 37,2, vet inte om den varit nere lägre under natten. Hon flåsade och sprang ut och in under dan och tömde magen men bäddade inte som man är van vid. Vid 8- tiden på kvällen började jag tycka synd om henne när hon hållt på i nästan 12 timmar med det jobbiga öppninsskedet. Då började tempen sjunka mer och var en bit under 37 innan den vände och steg. Äntligen skulle hon få börja klämma ut valparna, stackarn. När tempen var 38 fick hon krystvärkar.
Den första valpen kom baklänges och var en ganska kompakt tik så Sparven fick kämpa och krystade länge. Den sista biten hjälpte jag till och drog ut den. De andra tikarna kom med jämna mellanrum under 2 timmar sen ville hon inte mer. Sparven var trött och ville bara sova. Jag kände att det var en valp kvar som jag fick massera och trycka upp i bäckenet innan hon fick krystvärkar och klämde ut den...en hane ! Han hade bajsat i fostervattnet men var pigg trots att han fått vänta så länge på sin tur att födas.
Margot på Faroflox erbjöd sig att vara med under valpningen...tack Margot...men jag har mina (o)vanor och vill helst vara ensam under valpningen. Jag tycker att det blir lugnare för tiken då och jag kan göra mina rutiner.